fbpx

Laposta

Laposta

Laposta E-mail marketing tips & tricks

Op deze pagina staan allemaal Laposta E-mail marketing tips. Hoe je je profiel het beste kunt inrichten voor het maximale resultaat.

Gratis account aanmaken

Wil jij aan de slag met Laposta Email marketing, maak dan nu direct je gratis account aan.

 

*De link is een affiliatelink. Iedereen die van deze link gebruik maakt, daar krijg ik bij het betaalde account een kleine provisie. Daar merk jij zelf niets van, het kost je ook niets, maar helpt mij als ondernemer geweldig om jou te blijven voorzien van goede tips.

Stappenplan Laposta inrichten

De inhoudsopgave van mijn Stap-voor-Stap-Handleiding om Laposta in te kunnen richten.

 

Stappenplan in het kort
1. Aanmelden bij Laposta
2. Instellingen goed zetten
3. Aanmaken van 1e lijst
(Voorkeur voor een hoofdlijst met alle contacten)
4. Aanvullen van die 1e lijst
5. Formulier aanmaken (Aanmelden -wijzigen- afmelden)
6. Laposta plugin downloaden op je WordPress website
7. Laposta API Keys koppelen aan je WordPress website
8. Formulier (zie hst 5) maken & toevoegen aan WordPress website
9. Eventueel meerdere lijsten aanmaken
10. Nieuwsbrief sjabloon maken
11. Automation aanmaken en koppelen aan lijsten.
12. Resultaten bekijken van die Automations

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Google Accounts koppelen aan je Laposta account

Wist je dat je ook je Google Contacts, kunt koppelen aan je Laposta account? Echt een hele handige feature.

Wanneer je al contacten hebt staan in Google Contacts, kun je deze heel gemakkelijk koppelen aan je Laposta account. Alle wijzigingen in relatiegegevens in Google contacts worden dan automatisch in Laposta ingevoerd. Andersom worden wijzigingen in relatiegegevens in Laposta direct doorgevoerd in Google Contacts.

Het is wel heel belangrijk om de bestaande contacten of de nieuwe lijst die je aan gaat maken, de naam Laposta, of Mailing meegeeft.
Alleen lijsten met deze 2 woorden zijn voor Laposta voldoende om te synchroniseren. De andere contacten blijven gewoon zoals ze zijn.

Hoe doe je dat.
Je logt in op Laposta
Klik op toegang en abbonnement
Dan klik je op Koppelingen
Klik je op Google Contacts,
En klik je op Koppel Google Contacts.
Kies dan het Google Account die je wilt koppelen.

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Lijsten maken

Wanneer je met lijsten gaat werken, is het verstandig om een hoofdlijst te hebben.
Aan die lijst kun je namelijk je formulier die je op je website hebt geplaatst vanuit Laposta aan koppelen.

Dus stel:
Je hebt een formulier aangemaakt, zodat leads met jou contact op kunnen nemen. Dan kun je dat formulier op je website plaatsen. Wanneer de leads dat formulier invullen komt dat mailadres te staan op je ‘Hoofdlijst’.

Stel dat je dan op dat formulier ook nog de vraag hebt gesteld. Wil je je aan aanmelden voor mijn nieuwsbrief, zet het vinkje dan aan. Dan kun je bij je hoofdlijst een segment maken. Dat wanneer dit vinkje is aangevinkt, dat deze lead ook op de lijst ‘aangemeld voor de nieuwsbrief’ komt te staan.

Je zult namelijk nooit vanuit je hoofdlijst een automation gaan starten. Maar altijd via een andere lijst. In dit voorbeeld dus “Aangemeld voor de nieuwsbrief”

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Inschrijvingen & uitschrijvingen monitoren

Tip: Ik heb een mailadres aangemaakt voor wanneer leads of klanten zich uitschrijven. Ik wil dat zeker in het begin gewoon kunnen monitoren. Ook of het allemaal goed gaat met de uitschrijvingen en dat ze niet meer op de lijsten voorkomen. Je kunt natuurlijk ook monitoren hoeveel inschrijvingen en of wijzigingen je leads of klanten hebben gedaan. Dat is aan jou.

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Relaties importeren vanuit een Excel sheet

Wist je dat het heel makkelijk is om een lijst met relaties die je al in je Excel sheet hebt staan, kunt importeren in Laposta.

Dat is vooral heel erg handig voor ondernemers, die wel door middel van een contactformulier op hun website een contacten lijst hebben verzameld. Die ondernemers die nog niet gebruik hadden gemaakt van een E-mail marketing systeem gekoppeld aan hun website hebben. Die ondernemers die baat hebben bij een e-mail marketing systeem. Die kunnen hun Excel lijst importeren in Laposta, om vervolgens mooie en goede funnels op te zetten.

Hoe doe je dat:
Open je Laposta account,
Ga naar het tabblad relaties
Klik op Toevoegen
Klik op Importeren.
Vervolgens kun je hier je bestand importeren. Let op. De Excel lijst moet wel eindigen op .xls .xlsx of csv.

Wettelijk gezien mag je alleen nieuwsbrieven versturen aan bestaande klanten en of relaties die vooraf nadrukkelijk toestemming hebben gegeven. Daarom heeft Laposta ingebouwd bij het importeren van een Excel, dat je aan moet geven dat deze “nieuwe relaties” in de categorie goed vallen.

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Segmenteren

Laposta werkt niet met Tags maar met Segmenten.

Wat is Segmenteren.
Segmenteren van je lijsten, of je hoofdlijst is echt heel heel handig.
Met segmenteren kun je je nieuwsbrief aan een deel van je lijst toesturen.

Bijvoorbeeld
•Je wilt je nieuwsbrief alleen verzenden aan: vrouwen, uit de provincie Groningen, die geboren zijn na 1990.
• Of aan relaties die in je laatste nieuwsbrief op een bepaalde link hebben geklikt.
•Een combinatie van beide is ook mogelijk. Zo kun je een apart segment aanmaken voor vrouwen uit een bepaalde provincie, geboren na 1970, met als hobby tekenen, die de laatste nieuwsbrief nog NIET geopend hebben.

Uiteraard is het dan vereist om je aanmeld formulier zo te maken dat een lead ook deze gegevens dient op te geven bij aanmelden.
In het voorbeeld geval. Geboortedatum, Provincie. Geslacht.
Het wel of niet geopend hebben komt in de rapportage naar boven van je funnel zelf.

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Single of Double Opt-in

Het fijne van Laposta is dat je ook nog kunt kiezen voor Single of Double Opt-In.

Wat bedoel ik daarmee.
• Wanneer je je lijst wil laten groeien maak je een aanmeld formulier op je website. Deze noem je bijvoorbeeld Contactformulier. Je leads melden zich aan op je website voor je nieuwsbrief. Ze vullen de gegevens in, en klikken op verzenden.

Wanneer ze dan een melding krijgen te zien.
Dank je wel voor je aanmelding, je zal snel een leuke en interessante nieuwsbrief ontvangen. Dan is dat de Single Opt-In met een bevestigings-e-mail.

Maar wanneer je voor de Double Opt-In kiest. Zullen ze de melding zien.
Dank je wel voor je aanmelding. Ga naar je e-mail om je aanmelding te bevestigen wanneer je dat hebt gedaan. Zal je snel een leuke en interessante nieuwsbrief ontvangen.

Hier zit dus nog een stap tussen het aanmelden en het bevestigen dat ze echt je nieuwsbrief willen ontvangen.

NOTE: Het is een keuze die je kunt maken. Het nadeel van een Double Opt-In is dat veel mensen die bevestigingsstap niet zullen doen, omdat ze op dat moment misschien niet bij de mail kunnen, of het te veel moeite vinden om die stap ook nog te doorlopen.
Je loopt daarom vaak definitieve aanmeldingen mis, terwijl ze wel op de hoofdlijst komen te staan, maar niet door het segmenteren op je nieuwsbrieflijst komen te staan. Ze tellen dan wel mee in je aantallen, maar je kunt ze niet in je funnel stoppen van je nieuwsbrief.
Je raakt daarmee wel leads kwijt en dat is zonde.

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Huisstijl of ook wel personal branding genoemd

Het fijne aan Laposta is dat je je formulier ook in je eigen huisstijl , je eigen branding kunt aanmaken.
Je kunt je kleurcodes erin zetten.
Kiezen uit redelijk veel lettertypes. Bij sommige staat een * dit zijn vaak lettertype die niet hetzelfde uiterlijk hebben op verschillende divices. (Mobiel, tablet, laptop)
Zo ziet mijn formulier er anders uit dan die van jou

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Bedanktpagina

Wanneer je bij een andere ondernemer het formulier invult van het E-book wat ze hebben geschreven. Kom je na het drukken op de knop vaak op een Bedankt pagina terecht.
Dit kan een pagina zijn van het e-mail marketing systeem, die je kunt inrichten zoals je dat wenst. Maar het kan ook zijn dat je doorgelinkt word naar hun eigen website.

In de meeste gevallen is het een persoonlijke keus wat je wilt gebruiken.
Mijn advies is, om de bedankt pagina op je website te maken.

Dat heeft meerdere voordelen.
1: Ze komen op jouw eigen website terecht, waar je op die landingspagina een mooi bericht kunt zetten, en ze eventueel een ander aanbod te doen. Of ze nog wat tips mee te geven.
2: Ze kunnen wellicht getriggerd worden om verder op je site te snuffelen.
3: Het resultaat van het openen van die betreffende landingspagina kan weer meegenomen worden in de statistieken van Google Analytics.
4: Je kunt je e-mail marketing daar ook goed op inrichten. Door in je funnel een segment te maken.
Ik wil alle leads, die niet op de e-book bedanktpagina zijn geweest, een email sturen van mijn e-book.
Het zou namelijk gek zijn als je mensen die al je e-book hebben gedownload weer wijst op datzelfde e-book. Nu hebben we het over een E-book, maar stel dat je die lead al klant hebt gemaakt, omdat deze lead al je training heeft gekocht. Dan sla je de plank natuurlijk een beetje mis. Dus daarom is het verstandig om je bedanktpagina op je eigen website te plaatsen.

Nadeel is dat je heel veel bedanktpagina`s krijgt. Van elke training of gratis e-book die je aanbied.

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Laposta koppelen aan je website

Om daadwerkelijke je e-mail lijsten te kunnen laten groeien is een formulier plaatsten op je website heel handig. Dit is iets wat heel gemakkelijk in Laposta kan. Dit formulier kun je dan op je websitepagina plaatsen met een code.

Je installeert dan de plugin op je wordpress website, en koppelt deze door middel van een API key.

Wanneer je dat hebt gedaan krijg je er een widget bij, genaamd Laposta.

Je kunt dan het formulier aan een footer of zijbalk toevoegen, maar je kunt ook een code in je pagina op je website plaatsen.

De code plaatsen, heeft mijn voorkeur, omdat je anders op elke pagina, onder elk bericht dat formulier te zien krijgt. Indien je dat juist wil zou ik zeggen zet het in de footer, wil je dat niet, zet het dan met een code op je pagina.

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Drap & Drop editor

blokken en opmaak 2C Drag en Drop editor.PNG  eindresultaat van het maken van een nieuwsbrief met de blokken van Drag en Drop editor Laposta.PNG

Hoe ziet Laposta er nu uit. Wat is nu precies een Drag en Drop-editor.
Een Drag en Drop-editor is heel fijn om mee te werken. Althans voor de meeste van ons die erg visueel zijn ingesteld. Je kunt namelijk direct zien wat je doet, hoe je formulier of je nieuwsbrief er uit gaat zien.

Bij Laposta kun je kiezen wat je wilt maken. Of je ontwerpt je nieuwsbrief helemaal zelf, of je kiest voor 1 van de vele sjablonen.

Bij het zelf ontwerpen van je nieuwsbrief kun je deze blokken toevoegen.
De blokken zijn voor de “Opmaak van je nieuwsbrief”

• Meerdere kolommen kun je toevoegen
• Tekst kun je toevoegen
• Tekst met afbeelding
• Titelregel
• Scheidingslijn
• Afbeelding
• Filmpje (YouTube) kun je toevoegen
• Je kunt een knop toevoegen om bv in te schrijven voor een Webinar
• Je kunt een code toevoegen
• Social-Media-icoon toevoegen die je de link naar jouw eigen SM kunt verwijzen
• En je kunt de knop delen toevoegen.

 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Automatisering

Laposta Automation.PNG

Het fijne van Laposta is de mogelijkheid om een automation in te richten. Dit noemen ze een funnel in marketing termen. Het vergt best wat denkwerk om je funnel zo in te richten, zodat hij precies doet wat je wil bereiken met je funnel.

Inhuren op projectbasis
Het inrichten van jouw funnel, is iets waar ik je echt perfect bij kan helpen. Dus mocht je je energie willen bewaren voor je core-business dan kun je mij op projectbasis inhuren als jouw technische VA. Kijk hiervoor bij mijn diensten.

Waarom maak je eigenlijk een funnel.
Wanneer je een formulier op je website hebt geplaatst wil je natuurlijk wel dat wanneer leads zich aanmelden dat er een automations gestart gaat worden.

Op mijn website heb ik een formulier geplaatst op mijn contactpagina. Daarin konden ze aangeven dat ze wel of niet in aanmerking wilde komen voor de TTT (Technische tips en tricks). Nu wil ik vanuit de hoofdlijst natuurlijk geen automations starten. Behalve een “dankjewel voor je bericht, ik zal vanaf de eerstvolgende werkdag en binnen uiterlijk 48 uur antwoord geven op je vraag” – email opstellen.

En daarnaast wil ik natuurlijk wel de mensen die zich wel hebben opgegeven voor de TTT belonen met mooie tips. Dus die moeten op een nieuwe lijst gaan komen. Waar ik in het vervolg een mailing vanuit kan sturen. Dit kun je doen met segmenteren.

De automation zou er dan zo uit komen te zien.

Hoe ga ik dat dan doen, zal ik hieronder laten zien.
• Log in op Laposta
• Ga naar Tab Automations
• Klik op “maak een nieuwe automation”
• Geef de automation een goede duidelijke naam.
• Klik op opslaan

Geef aan hoe je de automation wil laten starten.
• Klik op “Voeg startmoment” toe.
• Kies voor inschrijven, want de leads hebben zich via het formulier ingeschreven voor een vraag en hopelijk ook voor de tips en tricks.
• Geef aan van welke lijst, en de herkomst.
Ik kies nu de “Hoofdlijst”: alle contacten. Dat is namelijk de lijst die als koppeling aan dat formulier vasthangt. “Herkomst” is overal. Want het kan zomaar zijn dat ze via social media op je website zijn terechtgekomen.
• Klik op opslaan.

Geef aan wat er dan moet gebeuren.
Ik wil eigenlijk nu 2 acties.
Actie 1: een mail sturen naar de lead die een vraag aan mij heeft.
En actie 2: de lead die ook aangegeven heeft om de TTT te ontvangen op een andere lijst zetten.

• Pak het “Als/Dan” bouwstuk, en sleep die naar de automation
• Klik op de “Als/Dan” in de automation
• Klik op de “waarde van een veld”
Ik heb de hoofdlijst gepakt, en daarin heb uitgesloten, dat aanmelden TTT-gelijk is aan ja.
• Klik op Opslaan

• Bij “Ja” sleep je blok “Inschrijvingen” naar de automation
Ik heb een nieuwe lijst gemaakt, “de lijst Aanmelden vanuit Hoofdlijst voor de TTT “(Technische Tips & Tools). Het kan ook zijn dat jij een E-book hebt aangemaakt, en dat je daar een veld in je contactformulier had aangemaakt. Dan kun je natuurlijk een lijst maken. Lead die mijn E-book willen ontvangen. Nadat je dat hebt gedaan, is de automation eigenlijk gestopt. Want je leads zitten nu in de nieuwe verzendlijst. Wanneer je dan een nieuwsbrief wilt gaan verzenden kun je je funnel vanuit die lijst gaan starten.

• Bij nee (niet de TTT aangevinkt) sleep je “wacht tot” en verstuur “email” naar de automation
Hier geef ik aan, dat “wacht tot” Datum of tijd gelijk is aan 9 uur.
Stel dat de lead midden in de nacht op jouw formulier geklikt heeft. Dan wil je niet midden in de nacht al een mail versturen maar de dag daarna om 9 uur in de ochtend. Maar je wil wel zeker weten dat de mail verzonden wordt. Stel dan de maximale tijd in. Niet langer dan … 1 dag in dit geval.

• Na het inschrijven zou een email natuurlijk netjes zijn. Dan kun je dus het “verstuur email” verslepen naar het plusje in je automation..
• Vervolgens klik je op “het verstuur email” in de automation om je email op te stellen.
• Klik vervolgens op “Maak nieuwe email”
• Vul daar de basisgegevens in, zoals je eerder al gedaan hebt. Ook hier kun je gebruik maken van personaliseren.

• Klik op opslaan en ga naar stap 2
• Dan kun je een sjabloon toevoegen die je al eerder hebt gemaakt, of je maakt een geheel nieuwe email. (Zie hoofdstuk 7 hoe je dat kunt doen)
• Klik op Opslaan en naar stap 3
• Vul desgewenst je mail aan, en klik op naar stap 4
• Ben je tevreden met je automation, ga dan terug naar het overzicht.
• Het enige wat nu nog rest, is deze automation te activeren.
Klik op activeren

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Klik hier voor jouw gratis Laposta account

Stap-voor-Stap-Handleiding

Vind je het zo een beetje onduidelijk, iets wat ik mij best kan voorstellen, en wil je een procesbeschrijving hiervan hebben die visueler is ingesteld. Dan kun je de handleiding die ik heb geschreven over het inrichten van je Laposta account, met alles wat daar bij hoort. Het aanmelden, het koppelen, het maken van je formulier, je nieuwsbrief tot aan je funnel, kopen via onderstaande link.

Wanneer je er niet uitkomt met mijn tips, kun je mij inhuren als jouw Technische Virtuele Assistant. Dit kan op basis van projectbasis. 

Loop je vast in het instellen & inrichten van Laposta? Dan is mijn praktische Stap-voor-Stap-Handleiding vast iets voor jou.

Open chat
Meer info?
Hallo, wat leuk dat je op mijn website bent beland, wat kan ik voor je betekenen?