fbpx
blog-7-tips-nazorg

Het valt mij op dat veel online ondernemers moeite hebben met de nazorg.
En eerlijk is eerlijk, ook ik heb daar af en toe moeite mee.
Als ondernemer kom je soms snel in de waan van de dag te zitten, dat de nazorg wordt vergeten. Maar eigenlijk is die nazorg nog vele malen belangrijker in het verkoopproces. Het is een cruciale stap in de klantreis.

 

Wat bedoel ik met nazorg?

Je hebt van een lead een klant gemaakt. En een lead is natuurlijk de potentiële klant die door de Know, Like & Trust factor een product of dienst van je heeft afgenomen. Dan is het fijn voor die klant om zo af en toe wat van je te horen.

Want:
– Hoe heeft de klant je dienst of product ervaren?
– Kun je nog meer voor deze klant betekenen?
– Of heb je bijvoorbeeld een product of dienst ontwikkeld die waanzinnig goed aan zou sluiten bij je klant?

Dan is het fijn om dus die nazorg te doen. Niet alleen om een nieuw product of dienst te verkopen uiteraard, maar ook om gemeende interesse te uiten.

Wat is nazorg nog meer?

Nazorg zorgt er ook voor dat de klant of opdrachtgever een betere klantreis met jouw product of dienst gaat voelen. Wat natuurlijk weer bevorderlijk is voor de aanbevelingen die zo’n klant kan doen voor jou. Het zou zomaar kunnen dat deze klant een ambasadeur* gaat worden van jouw dienst of product.

 

* Een ambasadeur is iemand die echt achter jou als persoon staat, die alle vertrouwen heeft in jouw dienst of product. En die daarom zomaar jouw dienst of product absoluut zou aanbevelen aan zijn of haar omgeving.

Klantenbinding & aanvullende verkopen

Nazorg gaat er natuurlijk om dat je de klant tevreden houdt, dat je een bepaalde manier van klantbinding aangaat, maar ook dat je nieuwe verkopen kunt doen.
In marketing termen verwoord je dat als ‘retentie’ en ‘upselling’. Maar ik hou het graag simpel.

Wat zou je kunnen doen om die nazorg te garanderen?
Als online ondernemer weet je natuurlijk hoe belangrijk het is om die nazorg te bieden, voor zowel jezelf, maar zeker ook voor je klant. Hoe zou je dit dan kunnen oppakken zodat je deze nazorg ook kunt garanderen?

Er zijn een aantal manieren die je kunt oppakken om die nazorg te waarborgen .

Hierbij de tips:

1: Automatisering

Je kunt een automatisering inrichten waarin je je klanten een mail verstuurd na een x aantal tijd om te vragen hoe het met ze gaat. Zorg ervoor dat het een persoonlijke mail is, met ook echt een automatisering die vanuit een gekocht product of dienst is ontstaan. Niets is dodelijker voor je bedrijf, wanneer je dat niet goed op orde hebt.

2: Persoonlijke benadering

Je kunt in je digitale of papieren planner zetten dat je je klant van de afgelopen maand persoonlijk gaat benaderen per telefoon. Doe eens gek en anders dan de andere ondernemers.

3: Attentie

Je kunt een kleine attentie versturen wanneer je klanten jarig zijn.

4: Feedback

Vraag om feedback. Als je klant het beste met je voorheeft, dan willen ze je vast met liefde helpen en jou van goede feedback voorzien. Met deze feedback kun je jouw producten of diensten nog beter afstemmen op de wensen van je klanten.

5: Aanbieding op maat

Je kunt een aanbieding op maat maken. Omdat je het zo waardeert dat hij of zij klant van je is, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een kortingscode om herhalingsaankopen te stimuleren.

6: Makkelijk toegankelijk

Dit is een tip die iedereen zou moeten weten, maar waar ik toch nog de nadruk op willen leggen. Zorg ervoor dat je makkelijk toegankelijk bent. Dat je contactgegevens goed op je website vermeld staan. Misschien wel een chat of whatsapp functie op je website. Je telefoonnummer of je e-mailadres. In ieder geval duidelijk je contactgevens en niet geheel onbelangrijk, op welk termijn je zal gaan antwoorden wanneer er een vraag of een klacht is.

7: Los het op

En de allerlaatste tip:
Los het op, wanneer je deze tips hebt gehanteerd, maar:
A: de statistieken niet goed zijn, of
B: je merkt dat er ontevreden gevoelens achter zijn gebleven bij je klant
Neem je klant echt serieus, geef hem of haar echt het gevoel dat je er voor diegene bent. Kun je het niet oplossen, is dat natuurlijk ook een antwoord, maar ben daar dan transparant in.

Conclusie

Het monitoren en goed luisteren naar je klant is van groots belang om die klantreis echt goed te laten verlopen.
En van je klant die ambasadeur te maken, die je als online ondernemer echt nodig hebt.

Veel plezier met deze tips

  • Verlies jij veel energie bij de techniek van jouw online onderneming?
  • Wil jij je gewoon niet bezig houden met de technische kant van je online onderneming?
  • Of wil je je liever richten op wat jij echt goed kan

Dan kan ik jou vast helpen.
Kijk bij mijn diensten wat ik voor je kan betekenen.

Als Technisch VA heb ik een hoop vaardigheden en technische kennis in huis, dus staat er een tool of dienst niet tussen wat je dringend nodig hebt, neem dan contact met mij op.

 

 

Open chat
Meer info?
Hallo, wat leuk dat je op mijn website bent beland, wat kan ik voor je betekenen?